Att äta närings- och proteinrik mat är viktigt. Inte minst för veteraner.
Ingen nyhet kanske, men det betonades än en gång när Aktiva Seniorer, Skellefteå, hade spännande meeting häromdagen.
Anneli Nygren, Medlefors, hälsopedagog och yogalärare, underströk också vikten av att inta protein och D-vitaminer.
För att behålla muskelmassa, för immunförsvaret, för sårläkning och vissa sjukdomstillstånd.
För att inte tala om vardagsmotion.
* Undvik rulltrappor! Öva på balans, gärna varje dag.
Och ta hand om fötterna, betonade hon.
Att prova linser, äta gröt och nötter är också nyttigt. Alltid.
* Att testa nytt är aldrig fel. Och gröt är aldrig fel. Snarare väldigt viktigt.
Aktiva Seniorer är veterangänget som hela tiden vill veta mera. Både var gäller intag av föda och annan information.
* Utmana dig själv. Dra ner på salt, rött kött, socker och alkohol.
Läs innehållsförteckningar, betonade också Anneli.
Vad rekommenderar du mer av?
* Grönsaker, frukt och fisk.
Hon fortsatte:
* Att dricka en till två liter vatten varje dag är aldrig fel, snarare tvärt om.
Kroppen behöver vätska.
Idag har var fjärde svensk för högt blodtryck.
* Oroväckande. Stillasittandet måste minska. Det är ett absolut krav,
betonade Anneli, som fick uppskattande applåder av de församlade.
Eftermiddagen blev mycket uppskattad och fick många av oss äldre att tänka i nya mat- och motionsvanor.
Bo Fuhrman


